Nespresso, What Else?

Nespresso is voor iedereen, en toch hangt er rond het merk een aura van exclusiviteit. Wat wil je, met een stijlvolle en verfijnde George Clooney als gezicht van de reclamecampagne, eigen winkels in de duurste winkelstraten en prijzen die zowel torenhoog én toegankelijk zijn. Maar wat maakt Nespresso nu zo bijzonder? En hoe heeft Nespresso deze exclusieve status geclaimd? Wij weten als geen ander hoe belangrijk het is om exclusief te zijn. Je merk moet opvallen en mensen aantrekken. Nespresso is hierin geslaagd en wij delen graag de succesfactoren van hen.

Iedereen kent de welbekende commercial met George Clooney wel. Herkenbare en gedurfde branding. Consumenten weten dat er geen beter merk in koffie is. Er zijn maar weinig bedrijven die zo consistent aan hun merk bouwen. De overall strategie van Nespresso is gebaseerd op de hoogste kwaliteit koffie, slimme machines met een chique design en gepersonaliseerde service. Gedemocratiseerde luxe, noemen marketingdeskundigen het: prijzig, maar haalbaar. Net als de Chanel-lippenstift en de Prada zonnebril. Het is dan ook geen toeval dat Nespresso als een modemerk in de markt wordt gezet.

Hoe minder, hoe meer

Nespresso kiest ervoor om exclusief beschikbaar te zijn. Zo zijn de Nespresso-machines alleen bij selectieve winkels te verkrijgen zoals de Bijenkorf. Voor de Nespresso-cups zul je naar een van de Nespresso boetieks moeten gaan of deze bestellen via de online verkoopkanalen.

Maar waarom dan niet in de supermarkt?
Uniciteit. Wanneer je de Nespresso-cups in de supermarkt zou stallen, dan geef je eigenlijk het product uit handen. Nespresso houdt op deze manier de prijs op niveau, doordat supermarkten niet met de prijs kunnen stunten. En dat is uiteraard niet wat Nespresso wilt. Hoe schaarster het product, hoe meer mensen het willen hebben. Ze weten een status te claimen. Een status waarmee ze voor elkaar krijgen dat mensen de goedkopere supermarktconcurrenten links laten liggen en speciaal naar Nespresso boetieks gaan om hun koffie te kopen.

‘’ Nespresso straalt uit: Wij zijn uniek. Wij zijn een beleving om naartoe te gaan. Kijk naar het strakke design van de boetieks, de kleurstelling van de rijen cupjes. Daar wil je jezelf toch mee verwennen? ’’

Diversiteit boven uniformiteit

Het kopen van Nespresso producten draait niet alleen om de aanschaf, maar ook om emotie. Het ontdekken en kopen van Nespresso artikelen is een ervaring voor de klant. De stijlvolle boetieks zijn elk aangepast aan de lokale omgeving. Geen enkele Nespresso boetiek in Nederland is het zelfde.

Ook is er een en al oog voor de klant. Wanneer je een stap binnen de boetiek zet, wordt je meteen ontvangen door een gastheer- of vrouw. Deze is niet ingeschakeld om het verkoopriedeltje op te ratelen, maar om de klanttevredenheid te optimaliseren. In de praktijk, is dit een wereld van verschil. Echte gesprekken over koffie, nieuwe koffies proberen in de tasting area, het klopt van begin tot het eind. Deze ‘techniek’ bevordert het hoofddoel, omzet genereren. Want een tevreden klant, is meer omzet.

Merkloyaliteit

Om deze klanten voor zich te winnen, ontwikkelde Nespresso een loyaliteitsprogramma genaamd Nespresso & More. Het programma kent 3 niveaus afhankelijk van het volume en het aantal jaren dat je al klant bent. Klanten worden getriggerd om een hoger niveau te behalen. Want de voordelen als Ambassador, het hoogst behaalbare niveau, zijn het grootst. De klanten voelen zich speciaal, gewaardeerd en verbonden met het merk, dat is wat je met branding wilt bereiken.

Creamy kopje koffie

Wat Nespresso ook bedenkt, het werkt. Dankzij hun consistente branding, steelt Nespresso al jaren de harten van koffieliefhebbers. Ze zijn meer dan marketing alleen, de koffie in de aluminium portieverpakkingen smaken uitstekend. Dit alles bij elkaar maakt dat zij zich hebben gepositioneerd als een sterk merk. En het werkt, want ook bij ons op het kantoor is er een en al liefde voor Nespresso. Kom eens langs, dan gaan we samen aan jouw merk werken onder het genot van een Creamy kopje koffie.