Rituals Cosmetics, Branding experts van Nederlandse bodem

Er worden jaarlijks miljoenen besteed aan tv-reclames. Rituals Cosmetics kreeg het voor elkaar om een ‘nieuw’ merk door de jaren heen razend populair te maken zonder grote investeringen in de marketing. Hoe dan? Op welke manier hebben zij het merk naar hun doelgroep gebracht? En waarom passen niet alle merken deze strategie toe? Wij, als fans van Rituals, vertellen je graag meer over hoe zij inspelen op de emoties van de consumenten door middel van branding.

Branding boven marketing

Het succesvolle Amsterdamse luxe én betaalbaar beautymerk, is na een paar moeilijke beginjaren uitgegroeid tot een succesvolle onderneming. Met meer dan 800 winkels verspreid over 27 landen, heeft eigenaar Raymond Cloosterman het onmogelijke mogelijk gemaakt: een nieuw merk opzetten met karig marketingbudget. Grote Rituals-advertenties of dure reclamespotjes zul je dan ook vast niet vaak zijn tegengekomen. In plaats daarvan maakt het bedrijf intensief gebruik van social media om met de klant in contact te komen én deze langdurig aan zich te binden. Rituals gaat uit van haar eigen kracht.

"Rituals moest een bereikbaar luxemerk worden, dat niet alleen met Kerst werd gekocht. Wat Zara heeft gedaan in de mode, wilden wij doen in de wereld van prestigieuze cosmetica."

Vormgeven is beleven

Consumenten die een Rituals winkel, of een luxe warenhuis waar het merk te koop is binnenlopen, maken op een bijzondere manier kennis met de producten. De prachtige winkels zijn voorzien van diverse aardetinten. Deze kleuren in combinatie met de juiste verlichting, zorgen ervoor dat de producten, gekenmerkt door de fellere kleuren, duidelijk afsteken. Ook is de hele beleving geïnspireerd op diverse Aziatische culturen. In veel Rituals winkels zie je dan ook de welbekende Japanse bloesemboom.

Onze creative conceptor Sarah weet, als ex-Rituals medewerker, als geen ander hoe de ervaring bij Rituals wordt overgebracht.

‘’Bij binnenkomst wordt je een kopje thee aangeboden en komt de typische zachte ‘Rituals-geur’ je tegemoet. Een van de Rituals medewerkers zal vervolgens met jou opzoek gaan naar de juiste producten. Van handcrème tot bodyscrub, de medewerkers testen de producten op jouw huid uit op een fijne masserende wijze. De verkoopbeleving, de service in de winkel en natuurlijk de kwaliteit van de producten is het gene waar Rituals zich op focust.’’

Een strategie die volgens de Rituals-oprichter tijdrovend is, maar uiteindelijk wel meer oplevert. De klant wordt naar het aanbod toegetrokken, in plaats van andersom. Wanneer iemand op eigen initiatief een product of merk ontdekt en daar enthousiast over is, heb je er als bedrijf meteen een waardevolle merk-ambassadeur bij.

Zen

De invloed van spiritualiteit van Oosterse filosofieën spelen een belangrijke rol bij het tot stand komen van nieuwe productlijnen. Dit komt doordat de filosofie van Rituals dicht tegen de tijdgeest van nu zit, waarin mindfulness en yoga een belangrijke rol spelen. Ze zijn erin geslaagd om een bijzondere verbinding te leggen tussen lichaam en ziel. De wereld van bodycare en cosmetica is verweven in de wereld van bewust leven.

Online verwennen?

Het is een behoorlijke uitdaging om klanten online hetzelfde te laten voelen als in de fysieke winkels. Het voelen, ruiken en testen van de producten is niet mogelijk. Natuurlijk heeft Rituals hier iets op bedacht. De website is een combinatie van commerce en storytelling gevuld met prachtige foto- en videografie om het merk echt te kunnen ‘beleven’. Er zijn diverse how-to-video’s ontwikkeld, variërend van gezichtsreflexologie tot yoga en begeleide meditaties. Ook wordt er een online magazine uitgegeven en is het Rituals verhaal door vertaald in een inspirerende film. Rituals is ervan overtuigd dat de impact van bewegend beeld en geluid groter is dan welk geschreven mission statement dan ook. Na het zien van de film, begrijpt iedereen waar Rituals voor staat. De identiteit en de merkwaarden komen naar voren in een stijlvolle en rustgevende Rituals-stijl.

Werk aan je merk

Rituals is het bewijs dat een torenhoog marketingbudget niet altijd nodig is. Met een krachtige, exclusieve en consistente branding is Rituals geworden tot wie ze nu zijn. Ze hebben zichzelf gepositioneerd als een uniek en bijzonder merk en claimen een status in de cosmeticabranche door onder andere hun branding. Branding draait om een bepaald gevoel dat je wilt opwekken bij de klanten, en dat is wat Rituals doet. Zij creëren een duurzame relatie met de consumenten, het doel van elke onderneming. Rituals is voor ons daarom een sterk voorbeeld van de kracht van branding. Wil jij dezelfde impact gaan maken met jouw merk? We laten het je graag ervaren tijdens een kennismakingsgesprek bij ons op kantoor. Plan nu je afspraak.