Apple’s geheim voor succes

Waarom zou je jouw bedrijfsmerk eigenlijk versterken? Het is een flinke investering. We snappen helemaal dat jij er snel klanten en Euro’s voor wil terugzien. Wereldwijd wordt er miljarden geïnvesteerd in sterke merken. Waarom is dat eigenlijk? Waarom zijn we (bijna) allemaal bereid om zoveel geld neer te leggen voor de nieuwste Apple producten? Waarom kopen we niet bij de goedkopere concurrent? Terechte vragen. Wij zien vaak dat het investeren in branding een te grote stap is voor sommige bedrijven. Toch is dit waar je je op wilt focussen wanneer je Apple achterna wilt gaan. Wij geven je graag meer inzicht in de succesvolle (branding)strategie van dit bedrijf.

Positionering van Apple

Apple heeft zichzelf altijd gepositioneerd als something different. In vergelijking tot andere technologie merken, is het vertellen van wat het product kan, niet het gene wat de sales binnenhaalt bij Apple. Wat dan wel? Perceived value, de waargenomen waarde. Het is de afweging die een klant maakt bij de kosten en baten van het ene merk in vergelijking met de ander. Dit is een van de voornaamste reden voor het succes van Apple ten opzichte van zijn concurrenten.

‘’Apple-klanten denken niet: Ik wil deze smartphone omdat het bepaalde specificaties bevat waar ik in geïnteresseerd ben. Apple-klanten denken: Ik wil dit omdat het van Apple is.’’

In de loop der jaren heeft Apple een aardige hardcore fanbase gecreëerd. Ondanks dat de technologie van de concurrenten min of meer van dezelfde kwaliteit zijn, zal deze groep niet snel overstappen naar een ander merk. Onder deze fanbase wordt Apple beschouwd als een statussymbool.

Maar hoe heeft Apple deze fan verzameld?

Apple’s iconische branding strategie focust zich altijd op emotie. De merkidentiteit van Apple draait om een levensstijl, innovatie en inspireren. Vanaf het ontdekken tot aan het unboxen van Apple producten komen bepaalde gevoelens los. Het is niet voor niets dat sommige unboxing filmpjes van de nieuwste iPhones op Youtube wel miljoenen (!) keren worden bekeken. De gehele customer journey is perfect doordacht en klopt van A tot Z.

Apple heeft zelfs een manier gevonden om het wachten in hun winkels aangenamer te maken. Net zoals casino’s klokken en ramen laten verdwijnen, laten Apple Store-medewerkers, getraind in slimme technieken, de realistische wachttijd van klanten verdwijnen. Bij binnenkomst wordt je begroet, wordt je naam genoteerd en wordt er een medewerker aan je gekoppeld. 9 van de 10 keer is deze ‘specialist’ nog bezig met een andere klant. Om de 1 à 2 minuten wordt er aandacht aan je geschonken en je op de hoogte gehouden hoe lang het nog duurt voordat je geholpen wordt. Zo maken ze van 10 minuten, 5 minuten. Door een relatie met de consument te creëren die gebaseerd is op emotie en gevoel, heeft Apple een trouwe aanhang verworven die ontstaan is door merkloyaliteit.

Sterke positie of trend?

Doordat Apple zich in de loop der jaren heeft gepositioneerd als een sterk merk worden zij ook wel gezien als ‘leader’ van de technologie, thought leadership. De belangrijkste doelstellingen voor thought leadership zijn onderscheidend vermogen en vertrouwen. Klanten kopen sneller en meer van bedrijven die ze vertrouwen. Het vertrouwen van de consumenten dat Apple heeft gecreëerd de afgelopen jaren, uit zich in de trend en belangstelling rondom de lancering van nieuwe producten.

Toen Apple een aantal jaren geleden de iPod lanceerde, resulteerde dat in een plotselinge forse stijging van de verkopen van de computers van Apple. De computers waren nog steeds hetzelfde als een aantal maanden terug, maar tóch waren ze nu een stuk populairder. Doordat de iPod en iTunes toentertijd hot-and-happening waren, werden de computers dat plots ook. Consumenten beoordelen al snel een merk of product positief óf negatief, gebaseerd op één positief óf negatief aspect.

Emotie = Engagement

Safe to say, the key to success van Apple is duidelijk emotie. Om jouw merk te verkopen is het uiteraard belangrijk dat je branding campagnes creatief en amuserend zijn. Maar als je geen rekening houdt met de emotionele aspecten van een product, dan zal jouw strategie niet aanslaan. Ons onderbewuste speelt een grote rol in het koopproces. Veel groter dan we vaak denken. Gun je jouw merk om overal je beste beentje voor te zetten? Laat ons jou helpen. De koffie loopt, nu jij nog.