Wat Nike weet over branding en jij (nog) niet

Waarom zou je jouw bedrijfsmerk eigenlijk versterken? Het is een flinke investering. We snappen helemaal dat jij er snel klanten en Euro’s voor wil terugzien. Wereldwijd wordt er miljarden geïnvesteerd in sterke merken. Waarom is dat eigenlijk? Wat weten de grote merken zoals Nike en McDonalds wat jij niet weet?

Is het niet genoeg om gewoon meer aan marketing of social media te doen? Of een nieuwe fotoshoot in te plannen? Dit zijn vragen die door jouw hoofd heen schieten.

Hier is een eerste reden. Wist je dat merk gedreven bedrijven (die hun merk als uitgangspunt nemen bij alles wat ze doen) minstens 20% beter presteren dan hun concurrenten? Investeren in jouw merk heeft een positief effect op jouw performance.

In deze blog gaan we hier nog dieper op in. Het geeft jou meer inzicht in de businesscase achter branding. Zodat jij precies weet wat de juiste overwegingen zijn.

Mensen kopen vooral op emotie

Stel, je staat voor een enorme muur met sportschoenen. Welke kies je? Je kijkt naar een kleur die je mooi vindt. Of een merk dat jou aanspreekt. Jouw keuze hangt volledig af van onderbewuste processen.  En elke slimme marketeer weet dat een koopproces zo plaatsvindt. Maar in de realiteit spelen vooral onbewuste overtuigingen en emoties een grote rol. 

In branding speel je op dit proces in. Bij Creamy Concepts zien wij het merk als het fundament waarmee je ideale klanten aan jou bindt. Je kunt geen huis bouwen zonder fundering. En wij vinden: je kunt geen business bouwen zonder een sterk merk.

Hoe roep je een emotie op die zorgt voor het juiste resultaat?

Klanten kopen sneller en meer van bedrijven die ze vertrouwen. Dus is het vanzelfsprekend dat je vertrouwen moet uitstralen.
Vooral voor dienstverleners zoals advocatenkantoren, notarissen, psychologen, makelaars speelt dit een grote rol. Het aanbod is groot, de markt is volwassen. Klanten maken een keuze op basis van een vluchtige indruk. Dan is de uitdaging: hoe bouw je vertrouwen op?  Door consistent en helder te zijn in al jouw communicatie. En dat is precies hoe wij een sterk merk ontwerpen.

Wij zien het belang van vertrouwen elke dag als wij met onze klanten samenwerken aan een nieuwe, frisse website en uitstraling. Zodra wij zorgen voor dezelfde stijl foto’s en een nieuwe huisstijl die we perfect doorvoeren. Dan gaat de traffic op social media en de website vaak al binnen een paar weken flink omhoog. Grote merken weten dit ook en zijn dus ook niet bang om hierin te investeren.

Wist je dat 75% van klanten op basis van je website besluiten of ze jouw bedrijf vertrouwen?

Wat gebeurt er als je niet investeert?

Vooral bij volwassen markten met hoge concurrentie, is het moeilijk je te onderscheiden.  Als een merk geen raakvlakken met de emotie van de klant heeft, kun je maar op 1 manier concurreren.

Prijs. 

Dat kan een strategie zijn, maar dat is waarschijnlijk niet wat jij wil. Wij werken vooral met merken die voor waarde en kwaliteit staan. Bedrijfsconcepten die zich onderscheiden door originaliteit. En daar zijn we heel goed in geworden. 

Voor een van onze klanten maakten wij een tijd geleden een ijzersterke online positionering met als doel “vertrouwen opwekken”. Alle beelden en elke boodschap moest deze emotie oproepen. Dit was de uitstraling waarvoor ze gingen. Inmiddels werken we al meer dan 6 maanden samen. Onlangs zei een klant tegen hen:  “ik vind het zo fijn dat jullie in het echt ook zo oprecht, authentiek en betrouwbaar zijn. Dat is precies het gevoel wat ik kreeg toen ik jullie website bezocht”.

Hou de aandacht langer op jou gericht

Mensen zijn snel afgeleid, dat is inmiddels bekend. Een sterk merk is de beste manier om de aandacht vast te houden. In plaats van een vluchtige kennismaking met jouw bedrijf, verwerf je een blijvend plekje in het hoofd van jouw ideale klant. 

Als klanten een shortlist maken, is de kans veel groter dat jouw bedrijf erop staat. Vooral als jij high-end diensten aanbiedt, is dat ontzettend belangrijk. Dus stel deze vraag: wil jij opvallen tussen jouw concurrenten? Een blijvende indruk achterlaten? Of wil jij vluchtig voorbij komen? Ons advies: ga overal voor hetzelfde gevoel. Dit is waarom we heel bewust een emotie kiezen. Als brand experts proberen we een beeld op te roepen. Want de grote merken weten: emoties verkopen en zorgen voor een hogere omzet. En onze klanten ervaren dat nu ook.  

Meer weten hoe we voor jou een merk kunnen bouwen? Laten we beginnen met een kop koffie. Plan je afspraak direct met ons in en voor je het weet zitten we samen om tafel te sparren over jouw spraakmakende merk.